Halva jobbet är gjort efter en fotografering
Jag körde en liten kurs i studiofotografering med Alfta Edsbyn Fotoklubb för en tid sedan, främst med fokus på ljussättning där alla fick tillfälle att testa och diskutera ämnet. Vad händer då efter bilderna är tagna och det är dags att redigera och färdigställa allt?
För mig själv är halva jobbet gjort efter en fotografering. Planeringen innan ett jobb är klar, jag har min modell eller mitt motiv, ljussättningen fungerar, bilderna är tagna och finns framför mig på datorskärmen. Redigeringen av bilder är för mig precis lika viktig som allt det som hänt fram till dess att bilderna finns i kameran.
Sysslar man med någonting kreativt och konstnärligt som i det här fallet fotografering, så har alla en egen stil eller sätt att uttrycka kreativiteten på. Jag tror det kommer från den person man är och hur man upplever och ser på saker, och hur man vill och väljer att uttrycka det. Kommer man dessutom till den punkten att andra människor kan se en bild och säga att den där har den eller den fotografen tagit, så har man kommit långt. Då har du lyckats ”branda” dig själv genom din bildstil.
Jag har faktiskt ett bra exempel på det i en god vän och bekant till mig vid namn Thomas Lundman, en mycket duktig fotograf som fotar väldigt mycket sport och action som har någonting kring sina bilder och redigering som gör att jag direkt kan peka och säga ”-Den där har du tagit”. Jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det är men nåt gör han i alla fall med sina bilder som sticker ut.
Utmana dig själv att bli mer effektiv
Även om jag tycker att redigeringsdelen av fotografering är kul så får jag konstant tala om för mig själv att inte lägga ner för mycket tid på det. Dels för att det är lätt att överarbeta saker, men framförallt så är det tid som inte syns för en uppdragsgivare och som densamme heller inte vill betala hur mycket som helst för.
Hur än man vänder och vrider på det så tar det i alla fall tid att ta hand om bilderna efter en fotografering. Det handlar om att hitta sitt sätt att göra det på ett så effektivt sätt som möjligt. Då blir det ju mer tid över för fotografering.
1. Urvalsprocessen – Svårt men väldigt nödvändigt
När man kommer hem och laddar ner alla bilder efter ett jobb och har några tusen bilder att gå igenom kan det kännas lite övermäktigt. I det här fallet med kursen i studiofotografering så hade jag ungefär 200 bilder med mig hem. Jag visste att det inte kommer finnas så många att välja av eftersom att dagen i stort bestod av test av ljussättning, men jag plockade i alla fall fyra bilder att jobba vidare med i den efterföljande redigeringsdelen.
Sättet som fungerar för mig är att gruppera och skala ner i omgångar och välja bort de jag inte gillar istället för att leta de bilder jag gillar bäst. Har jag 25 bilder från ett och samma tillfälle där alla bilder är snarlika tar jag kanske 5-6 st och väljer bort de som är sämst. Sen vidare till nästa 5-6 st och gör samma sak. Efter ett antal rundor har jag kokat ner det till kanske 3-4 st där jag gör ett sista val. Jag vill bara ha en bild av de 25 st från samma tillfälle…
2. Börja inte direkt redigera den där kanonbilden som dök upp i urvalet
Jag har gjort det alldeles för många gånger, börjat detaljredigera en kanonbra bild från urvalet innan jag har gjort alla globala justeringar som behövs på hela urvalet. Ett beteende man bör undvika just på grund av tiden det tar, men även för att man lätt tappar fokus på helheten.
3 – Hitta ditt eget ”flow”
Alla som fotograferar och/eller i nån form sysslar med bildredigering vet att det är lätt att fastna i detaljer, och redigera sönder bilder. Man drar lite i en spak här och sen lite där tills man är helt borta och bilden blev inte alls så som man kanske hade tänkt.
Mitt eget trick är att jag följer exakt samma process hela tiden, eller jag försöker i alla fall. Ibland kan man hoppa över vissa saker men allt som oftast är det samma typ av justeringar jag gör. Det är väl också ett sätt att hitta din egen bildstil.